• ראשי
  • שידור חי
  • התחברי
  • שמים
  • מוזיקה
  • אודותינו
  • צור קשר
  • חיפוש
  • Facebook
  • Google+
  • YouTube
  • Instagram
  • Flickr
  • Foursquare
אשירה
  • מרצים
  • נושאים
  • מסע לאומן
  • סדנאות
  • אירועים
  • תוכניה
  • מנוי לר’ ימימה/תרומות
  • חיפוש
  • התחברי
  • מרצים
  • נושאים
  • סדנאות אינטרנטיות
  • נסיעות לאומן
  • אירועים ופרסומים
  • תוכניה שבועית מרכז אשירה – שמים
  • מנוי לר’ ימימה מזרחי/תרומות
  • מוזיקה
  • אתר שמים
  • English
  • אודותינו
  • שידור חי
  • צור קשר
אשירה
  • מרצים
  • נושאים
  • מסע לאומן
  • סדנאות
  • אירועים
  • תוכניה
  • מנוי לר’ ימימה/תרומות
  • חיפוש
  • התחברי
  • מרצים
  • נושאים
  • סדנאות אינטרנטיות
  • נסיעות לאומן
  • אירועים ופרסומים
  • תוכניה שבועית מרכז אשירה – שמים
  • מנוי לר’ ימימה מזרחי/תרומות
  • מוזיקה
  • אתר שמים
  • English
  • אודותינו
  • שידור חי
  • צור קשר
ראשי » כותבות » אתי רוזנצוויג - חינוך ואבחון דידקטי » יכולת הכלה | אתי רוזנצוייג
נובמבר 12, 2019 8:46 am אין תגובות

“ההכלה”- כלי מכיל, מכלכל ויכול!

“ההכלה”- כלי מכיל, מכלכל ויכול!

כולנו רוצות לפתח ילדים מכילים, כולנו רוצות להתפתח לאימהות מכילות
“הכלה” איזו מילה מלאת עומק והשראה.
איך נעשה זאת ומהי חשיבותה?

אתי רוזנצוייג-קריאת כיוון-מאבחנת דידקטית ומנחת הורים.

ההכלה היא היכולת שלנו להכיל. מקור המילה “כלי”, “מכיל” “לכלכל” “יכולת”. ככל שהכלי יותר
גבוה ודפנותיו עבות, חסונות הכלי שומר את תכולתו. ולהפך, כשהכלי נמוך או דקיק הכול נכנס
והכל יוצא במהירות.

איזה אנשים אנו רוצים להיות ואילו אנשים אנו רוצים לגדל?
המושג “הכלה” הוטבע ע”י יונג, 01875-1960 [ בהקשר של טיפול של האם בילד שאינה נשברת
גם אם תחושות ומצבים מאיימים מהתינוק מציפים אותו, היא נשארת רגועה ולא משליכה עליו
את רגשותיה המורכבים. וגם ביחס לטיפול נפשי בו המטפל מכיל את המטופל ובדרך זו המטופל
מכיל את עצמו. אין מידע ומתכונים על איך לעשות זאת. זה תהליך בו ככל שאנו מכבדות
ומקבלות את עצמנו נצליח להכיל את עצמנו וגם את סביבתנו: ילדנו, משפחתנו והסובב.

ההכלה היא גשר, מעבר בדרך לקבלה. במקום תגובות אוטומטיות, ההכלה מאפשרת לנו
לשהות, לחשוב, להרגיש, לבחור תגובה ובהמשך לקבל את המצב, גם אם הוא מורכב.

אויבי ההכלה (“אויבים לא מכניסים הביתה!!!”)
השיפוטיות היא אויב מספר אחד והנגטיב של “ההכלה” גם הביקורתיות מצטרפת לחגיגה ואינה
מאפשרת קבלה עצמית שהיא המפתח והתנאי לקבלת הזולת.

כולנו נופלים, טועים, שוגים, (כן, גם מנחת הורים!!!). השאלה, איך אנו מתמודדים ומגיבים לנפילה
של עצמנו. זהו המפתח וההבדל בין היכולת לסלוח, לצמוח ולהתקדם לבין דעיכה, חוסר אונים,
דשדוש ברגשות אשמה ונסיגה שבוודאי אינה מקדמת להכלה ולקבלה עצמית.

לקבל את עצמנו זהו מסע של חיים ועבודה מתמדת של לדון לכף זכות, לראות את הזווית
החיובית ולדעת שעשיתי ככל יכולתי ברגע הנתון, והתוצאה אינה בידיי.

היכולת לשחרר אחרי מעשה, עליו חשבתי לפני, מאפשרת לי להרפות ולהתמלא ברגשות
חיוביים על הבחירה שעשיתי בלי להתבונן בתוצאה, שאינה מלמדת בהכרח אם המעשה היה
טוב או לא (שוב, השופט והמבקר הגיעו???).

איך נפתח ילדים מכילים?
• נאפשר להם חווית מוכלות– ברגע שהם משתפים ומספרים בחוויות. אני איתם. ברגש,
בהבנה שהם עשו ככל יכולתם, באמפתיה ובתמיכה.

“ואם עם עשו משהו שאני חייבת להגיב???” אני כבר רואה את הקוראים “קופצים”….דברו איתם
בהזדמנות אחרת ותנו להם להגיע למסקנות, אל תזלזלו באנטליגנציה של ילדכם. האמינו כי יש
לו מצפון, מוסר ורגשות אשמה והוא, לרוב, נבון כדי לדעת מה עשה לא טוב ואיך כדאי להתנהל
בפעם הבאה. כשתחכו בין החוויה לתגובה, תלמדו אותו:
1 . להכיל
2 . לדחות סיפוקים
3 . לא להיות אימפולסיבי
4 . לפתח חשיבה וביקורת עצמאית
5 . להאמין בעצמו
6 . שההורה איתו ולא נגדו
7 . קבלה
8 . צמיחה
• מחמאות על התכונות ילדינו עושים כל העת מעשים הראויים לציון ומשוב. היכולת
להחמיא על התכונה החיובית הבולטת תלמד אותם ממה מורכב המיכל שלהם ותזמן
להם את הרצון להגדיל ולעבות את דפנותיו. המשוב יהיה ממוקד, חיובי, עם דוגמא
מעשית שמוכיחה…ויבטא ערך או מידה משמעותיים. כך ילדינו יעמיקו את ההכרות של
עצמם וימשיכו לבנות בעצמם את עצמם ע”פ המודל שהתווינו להם.

• העדר ביקורת ושיפוטיות כמה קשה היא המשימה וכמה מתגמלת.

• למידה והתחשבות ברגשות הזולת תפקידנו, בין השאר, ללמד את ילדנו את ההיגיון,
הרגשות, בהתנהגות של הזולת ע”מ שיגדלו להיות מבוגרים אמפתיים, רגשיים ומכילים.

ההכלה מאפשרת לנו להתנהל בנינוחות ומתוך קבלה את עצמנו ואת זולתנו, מאפשרת לנו
לסלוח ע”מ לצמוח ומהווה בסיס איתן לאישיות יציבה, מקבלת ושלווה. בהצלחה!

אתי רוזנצוייג
058-326-444-3

למאמרים נוספים של אתי רוזנצוייג לחצי כאן>>

שתף

  • פייסבוק
  • טוויטר
  • LinkedIn
  • WhatsApp
  • הדפס
נהנית? הגיבי לנו או שתפי
אבחון אחריות איך מחנכים ילדים ארגון בית ספר דיוק הכלה זריזות חינוך חינוך ילדים חינוך מיוחד כלי מכיל לימודים לקויות למידה מאמרים בנושא חינוך ילדים משמעת שיעורי בית
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

נותנים יד להפצת תורה במרכז אשירה-שמים
מסעות רוחניים לאומן

אולי יעניין אותך גם:

נדליק את האורבואו ונדליק את האור! | אתי רוזנצוייג ערב ר”ה תשע”ח | אתי רוזנצוייג יחסי הורים אנשי מקצועיחסי הורים אנשי מקצוע | אתי רוזנצוייג פיתוח כישורים חברתיים / כלים מעשיים להורים ולאנשי מקצוע | אתי רוזנצוייג
נצפים ביותר
  • סלמון עסיסי בתנור
    סלמון עסיסי בתנור
אירועים ופרסומים
נסיעה לאומן עם הר’ ימימה מזרחי | נר שמיני של חנוכה ..

נסיעה לאומן עם הר’ ימימה מזרחי | נר שמיני של חנוכה ..

איך מחדשים את האהבה עפ”י רבי נחמן | ימי ד’ 21:00 עם הר’ עופר גיסין

איך מחדשים את האהבה עפ”י רבי נחמן | ימי ד’ 21:00 עם הר’ עופר גיסין

הכנסת ספר תורה – חוה”מ סוכות | חמישי | 17.10 | 18:00

הכנסת ספר תורה – חוה”מ סוכות | חמישי | 17.10 | 18:00

שיעורים מיוחדים באשירה ופסטיבל ניגונים בצדק.. בחוה”מ סוכות

שיעורים מיוחדים באשירה ופסטיבל ניגונים בצדק.. בחוה”מ סוכות

אודות אשירה
אתר הצמיחה הרוחנית לנשים “אשירה” הינו אתר אינטרנט המכיל מידע כולל ומגוון לפיתוח וצמיחה מבחינה רוחנית עבור נשות ישראל.

לתנאי שימוש ופרטיות >>
יצירת קשר
מרכז שמים/ אשירה
רחוב יחיאלי 4 נוה צדק תל אביב
טלפון: 0722-146146
טלפון ארה"ב : 347-901-5172
חניה בשפע באזור כולו.
תגובות אחרונות
  • אשירה אשירה על מתכון לשוקולד טבעי מ-3 מרכיבים!!! | מזל כהן
  • רחל ליכטער על מתכון לשוקולד טבעי מ-3 מרכיבים!!! | מזל כהן
  • רחל על אפרת ברזל – להתבכיין נכון לקב”ה
  • מי על פרשת ויצא | הר’ ימימה מזרחי
  • אסנת על פרשת ויצא | הר’ ימימה מזרחי
הירשמי לניוזלטר והישארי מעודכנת
שם פרטי
שם משפחה*
דוא'ל*
מקור של ליד
תנאי שימוש ופרטיות
כל הזכויות שמורות לעמותת "אשירה שמים"

רוצה לקבל עידכונים נוספים מאשירה ומהר’ ימימה מזרחי?הירשמי כאן והישארי מעודכנת

גלילה לראש העמוד