• ראשי
  • שידור חי
  • התחברי
  • שמים
  • מוזיקה
  • אודותינו
  • צור קשר
  • חיפוש
  • Facebook
  • Google+
  • YouTube
  • Instagram
  • Flickr
  • Foursquare
אשירה
  • מרצים
  • נושאים
  • מסע לאומן
  • סדנאות
  • אירועים
  • תוכניה
  • מנוי לר’ ימימה/תרומות
  • חיפוש
  • התחברי
  • מרצים
  • נושאים
  • סדנאות אינטרנטיות
  • נסיעות לאומן
  • אירועים ופרסומים
  • תוכניה שבועית מרכז אשירה – שמים
  • מנוי לר’ ימימה מזרחי/תרומות
  • מוזיקה
  • אתר שמים
  • English
  • אודותינו
  • שידור חי
  • צור קשר
אשירה
  • מרצים
  • נושאים
  • מסע לאומן
  • סדנאות
  • אירועים
  • תוכניה
  • מנוי לר’ ימימה/תרומות
  • חיפוש
  • התחברי
  • מרצים
  • נושאים
  • סדנאות אינטרנטיות
  • נסיעות לאומן
  • אירועים ופרסומים
  • תוכניה שבועית מרכז אשירה – שמים
  • מנוי לר’ ימימה מזרחי/תרומות
  • מוזיקה
  • אתר שמים
  • English
  • אודותינו
  • שידור חי
  • צור קשר
ראשי » נושאים » אמונה ובטחון » ט’ באב מוצאי שבת שנת ת”ש 1940 | ריקי אטינגר

ט’ באב מוצאי שבת שנת ת”ש 1940 | ריקי אטינגר

Avatar מיכל יולי 15, 2013 3:27 pm אין תגובות

1409488_tea_candle_at_night_1
ב”ה

רציתי לשתף אתכן במשהו שכתב דוד של אבא שלי.

שזכה להיות בפורת יוסף הראשונה בירושלים לפני מלחמת השחרור

עם כול הצדיקים של דור קודם שהיו אז עוד צעירים.

תשעה באב מוצאי שבת שנת ת”ש 1940

ריקי אטינגר



ביום שבת כאשר גמרנו לאכול את סעודה שלישית שהיא סעודת מפסקת.

עלינו למעלה לבית הכנסת הגדול בישיבת פורת יוסף בעוד הקהל מתאסף ומתכוננים לקראת ערבית של תשעה באב .

ישבתי בספסל ליד חכם אברהם יחזקאל יהודי אלמן שעלה מעירק והשתכן בחדר אחד סמוך ליד דירתו של חכם יצחק כורך, לימים יוכר כרב המקובל חרב יצחק כדורי זצ”ל.

כשבידי ספר של תפילות לתשעה באב ואני קורא במגילת “איכה”. כאשר הציץ בספרי חכם אברהם יחזקאל אמר לי שעדיין שבת ואסור לקרוא את מגילת איכה.

היות ובשבת אסור לנהוג מנהג אבלות וצריך לכבד את השבת בשמחה עד שיתפללו ערבית לכן “אין מערבין קודש בחול”.

כפי שאמר סגרתי את הספר ולקחתי ספר אחר.

כאשר החשיך אבי כיבה את החשמל ונשארה נורה אחת דולקת .וזה היה הסימן שהתחיל האבל של תשעה באב .

אני זוכר כאשר עמדתי ליד אבי שבידו צלחת המלאה באפר ונר להבדלה והגיש מהצלחת המלאה באפר.

אבי הסתובב בין קהל המתפללים שלקחו מהאפר ושמו על מצחם לאות אבל. וכך החלו לקרוא בקינות כאשר כל המתפללים יושבים על הרצפה סימן לאבלות .

קולו של חכם בן ציון חזן עדיין מהדהד באוזני .כך היה מתחיל ומכריז היום לפני אלף שמונה מאות שבעים ושמונה שנים חרב בית מקדשנו ואז התחיל לקרוא בקריאת הקינות “בליל זה יבכיון קול ברמה נשמע ביללה בכי ונהי תמרורים”.

כאשר חכם בן ציון חזן היה מרים את קולו בבכי עם הניגון המיוחד לבכי והגרון היה נשנק.

הוא היה ממשיך “במידי שנה קינה ” בית הכנסת היה כולו רועד!! וקהל המתפללים היו מתפרצים בבכי.

כאשר היה אומר ומכריז את השנה ויום שחרב בית מקדשנו . מעטים החזנים שיכלו לומר את הקינות בצורה דרמטית כזאת. כאשר קולו היה מזעזע במנגינתו.

וכל קהל המקובלים יושבים על הרצפה ועל מצחם האפר השחור בתוך בית הכנסת. מסביב שהיה שרוי בחשיכה ורק אור הנר הבודד שעמד לידו .

הבכי והאבל היה כל כך חזק שנדמה לך שאתה שרוי בתקופת החורבן ממש .

לרגע נדמה לך שהנה יושב ירמיהו הנביא ומקונן על חורבנה של ירושלים ועל ציון המהוללה.

אנו הילדים לקחנו ברצינות את האבל הלאומי ובכינו כאילו זה קרה היום או השבוע הזה.



הערב החל להחשיך כאשר החל הקהל הרב לרדת במדרגות המובילות לכותל המערבי.

אלפים ירדו דרך “בית מחסה” ועברו ליד ,שער ברזל” של ישיבת פורת יוסף מול החומה.

אחר התפילה היינו יורדים למטה ועומדים ליד שער הברזל הכניסה של הישיבה ומסתכלים בקהל הרב שירדו קבוצות קבוצות בדרכם לכותל.

הקהל היה מגוון דתיים וחילונים. בחורים ובחורות. חלוצים וחלוצות. לובשי שחורים אנשי מאה שערים ואנשים גלוי ראש כולם הלכו בדרכם לכותל המערבי.

קהל של אלפי איש , חלק מהקהל הלכו על החומות ומעל שער האשפות ירדו והמשיכו בדרך המובילה לכותל.

חלק מהקהל שחזרו מהכותל נכנסו לשער האשפות בדרכם להר הזיתים ועולים לקברו של זכריה הנביא ומצבת “יד אבשלום”.

יש אגדה האומרת “שבליל תשעה באב יורדות דמעות מהמצבה שעל קברו של זכריה הנביא לזכר החורבן.



מרוב הקהל הרב היה עומד שוטר ומכוון את הקהל שלא ישהו זמן רב במקום ,

אני זוכר שפעם אחת בהיותינו ילדים קטנים הצטרפנו להולכים לכותל ומפאת הדוחק שנוצר במקום השוטרים הבריטים היו מכוונים את היוצאים מהכותל בדרך אחרת ואני כילד קטן לא הכרתי את הדרך החדשה וגם חשוכה.

עד שמי שהוא מבוגר שאינני זוכר את שמו לקח אותנו דרך כמה כניסות של בתים ערבים ומשם חזרנו בדרך שהיינו רגילים ללכת בה .

בחזרה פגשנו קבוצה מאנשי ביתר שהיו יושבים על החומה ושרים שירי ביתר ושירים על ציון האבלה.

למחרת היינו עולים לבית הכנסת ומתפללים בלי להניח תפילין, רק אחר הצהרים היינו מניחים תפילין כאשר היו מוצאים את ספר התורה מארון הקודש היה עטוף בבד שחור שתפרו לו במיוחד ליום הזה .


אחרי הצהרים אבי היה חותך אבטיחים גדולים שהיה קונה מבעוד זמן.

אני זוכר את האבטיחים שאבי היה קונה הגדולים ביותר הנמצאים בשוק. אבי היה חותך את האבטיח לפלחים גדולים ומניח אותם במגשים .

ומיד אחרי תפילת “עלינו לשבח” היה הקהל יוצא ושובר את הצום הקשה באבטיח קר ומתוק מאוד.

מוצאי תשעה באב היה מסמל את סיום האבלות ובין המצרים שמתחיל בצום שבעה עשר בתמוז ונמשך שלוש שבועות עד ליום תשעה באב אחר שעת המעריב.

בישיבה היה נהוג שכל התלמידים יורדים לבית הכנסת הגדול ויושבים על הרצפה עם כל החכמים והמקובלים ואומרים את הקינות.

“כל ברמה נשמע יללה” ומרחוק יכולת לשמוע את הקינות הנאמרות במנגינה מיוחדת.

כבר למחרת יום תשעה באב יכולת להרגיש בגמר האבל. אנשים שלא קנו בגדים חדשים בשלוש השבועות היו הולכים לחנויות וקונים.

והגברים של גילחו את זקנם כולם הולכים לספר.

כמו כן מתחילה עונת החתונות והיו אנשים יוצאים לחופשות היות ומתחילה “עונת בין הזמנים” עד ראש חודש אלול שמתחילה שנת הלימודים החדשה.



דברים אלו נכתבו בספרי “מאיר זיכרונות”

שיצא לאור בשנת תשנ”ד 1994

מאיר סודרי כפר סבא


שתף

  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשתף בטוויטר (נפתח בחלון חדש)
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשתף ב LinkedIn (נפתח בחלון חדש)
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשלוח את זה לחבר בדואר אלקטרוני (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש)
נהנית? הגיבי לנו או שתפי
חורבן ירושלים ט' באב ירושלים מאיר סודרי צום ט' באב ריקי אטינגר תשעה באב מוצאי שבת שנת ת"ש 1940
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

נותנים יד להפצת תורה במרכז אשירה-שמים
מסעות רוחניים לאומן

אולי יעניין אותך גם:

להגיע לחוף מבטחים | ריקי לוי ביצת הפתעה-ריקי לוי פגישה עם בורא עולם-ריקי לוי הרב צבי דוד שוורץ – לילך מבית הכנסת לבית המדרש
נצפים ביותר
  • איך היא אוחזת | הר’ ימימה מזרחי ( לקושי בצפיה ראי תגובה 3)
    איך היא אוחזת | הר’ ימימה מזרחי ( לקושי בצפיה ראי תגובה 3)
  • מתכון לקציצות דגים ברוטב עגבניות | סנדרה בן דוד
    מתכון לקציצות דגים ברוטב עגבניות | סנדרה בן דוד
  • אולי הקיץ אנחנו נפגש | הר’ ימימה מזרחי
    אולי הקיץ אנחנו נפגש | הר’ ימימה מזרחי
  • הכתר, הקורונה, ושבעת הקבצנים | נורית אילון הירש
    הכתר, הקורונה, ושבעת הקבצנים | נורית אילון הירש
  • תרבות, אנשים !! | הר’ ימימה מזרחי
    תרבות, אנשים !! | הר’ ימימה מזרחי
אירועים ופרסומים
נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה וניגון |  הר’ ימימה מזרחי ויובל דיין על במה אחת | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה

נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה וניגון | הר’ ימימה מזרחי ויובל דיין על במה אחת | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה

גאולה מאומתת | שיעור ליום היארצייט של ה’שפת אמת’ ופרשת בא עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

גאולה מאומתת | שיעור ליום היארצייט של ה’שפת אמת’ ופרשת בא עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

שתהיה בריאות טובה | מברכות יחד את חודש שבט ולומדות מתורת הרב הירש עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

שתהיה בריאות טובה | מברכות יחד את חודש שבט ולומדות מתורת הרב הירש עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

היד החזקה | הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

היד החזקה | הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

אודות אשירה
אתר הצמיחה הרוחנית לנשים “אשירה” הינו אתר אינטרנט המכיל מידע כולל ומגוון לפיתוח וצמיחה מבחינה רוחנית עבור נשות ישראל.

לתנאי שימוש ופרטיות >>
יצירת קשר
מרכז שמים/ אשירה
רחוב יחיאלי 4 נוה צדק תל אביב
טלפון: 0722-146146
טלפון ארה"ב : 347-901-5172
חניה בשפע באזור כולו.
תגובות אחרונות
  • גיטי על הקבצן בעל החטוטרת – מושג הצדיק ביהדות | שבעת הקבצנים 8 | נורית אילון הירש
  • אלה שמעונוב אקילוב על מיכל כהן חי – כי האדם עץ השדה
  • אסנת תירצה אליחי על הקבצן בעל החטוטרת – הדרך לשמחה / שבעת הקבצנים 7 | נורית אילון הירש
  • יעל סנדלר על חזקה חזקה ומתחזקת | שעורה של הר’ ימימה מזרחי לפרשת ויחי
  • תמר על הר’ ימימה מזרחי בראיון חוצה מגזרים בתוכניתו של הר’ חיים נבון
הירשמי לניוזלטר והישארי מעודכנת
שם פרטי
שם משפחה*
דוא'ל*
מקור של ליד
תנאי שימוש ופרטיות
ashira main1
כל הזכויות שמורות לעמותת "אשירה שמים"

לעזרה או לתשלום טלפוני השאירי הודעה....

גלילה לראש העמוד
loading בטל
הרשומה לא נשלחה - בדוק את כתובות המייל בבקשה!
הפעולה נכשלה, בקשה נסה שוב
מצטערים, הבלוג שלך אינו יכול לשתף רשומות בדואר אלקטרוני.