• ראשי
  • שידור חי
  • התחברי
  • שמים
  • מוזיקה
  • אודותינו
  • צור קשר
  • חיפוש
  • Facebook
  • Google+
  • YouTube
  • Instagram
  • Flickr
  • Foursquare
אשירה
  • מרצים
  • נושאים
  • מסע לאומן
  • סדנאות
  • אירועים
  • תוכניה
  • מנוי לר’ ימימה/תרומות
  • חיפוש
  • התחברי
  • מרצים
  • נושאים
  • סדנאות אינטרנטיות
  • נסיעות לאומן
  • אירועים ופרסומים
  • תוכניה שבועית מרכז אשירה – שמים
  • מנוי לר’ ימימה מזרחי/תרומות
  • מוזיקה
  • אתר שמים
  • English
  • אודותינו
  • שידור חי
  • צור קשר
אשירה
  • מרצים
  • נושאים
  • מסע לאומן
  • סדנאות
  • אירועים
  • תוכניה
  • מנוי לר’ ימימה/תרומות
  • חיפוש
  • התחברי
  • מרצים
  • נושאים
  • סדנאות אינטרנטיות
  • נסיעות לאומן
  • אירועים ופרסומים
  • תוכניה שבועית מרכז אשירה – שמים
  • מנוי לר’ ימימה מזרחי/תרומות
  • מוזיקה
  • אתר שמים
  • English
  • אודותינו
  • שידור חי
  • צור קשר
ראשי » נושאים » גוף ונפש » מבט אחר על “חיבור גוף ונפש” | הגיגים נשיים על התורה הפותחת בליקוטי מוהר”ן | רחלי וינשטוק

מבט אחר על “חיבור גוף ונפש” | הגיגים נשיים על התורה הפותחת בליקוטי מוהר”ן | רחלי וינשטוק

Avatar מיכל ינואר 24, 2015 4:12 pm אין תגובות

lavender-1426835-m

מבט אחר על “חיבור גוף ונפש”

הגיגים נשיים על התורה הפותחת בליקוטי מוהר”ן

בימנו, ב”עידן החדש” המנטרה “להתחבר אל הגוף” כבר שחוקה. רבי נחמן מלמד אותנו בתורה א’ שחיבור זה הכרחי ל”חן”, הכרחי לשלמות של ההופעה האלוקית בעולם, אך זה לא דבר שמשיגים אותו, זהו תהליך מתמשך שמצריך בכל פעם התייחסות חדשה, חיבור מחודש, חיפוש חדש.



אני זוכרת את המבט הראשון שלי לאחר כל לידה על גופי. ההרגשה שאני צריכה לפגוש אותו מחדש, ללמוד אותו, לגלות איך הנשמה שלי שוכנת בתוכו כמו שהוא. איך כל טבילה במקווה מצריכה נוכחות חדשה. אני טובלת במים, ועם איזה תפילה אני יוצאת? כיצד אני בוחרת להגיע עכשיו לביתי?



רבי נחמן בתורה א’ פותח את הספר העמוק מיני ים “ליקוטי מוהר”ן” בלימוד על ה”חן”, שבאמצעותו יתקבלו כל הבקשות והתפילות שלנו. ה”חן”, לפי רבי נחמן זה חיבור נכון של שתי אותיות. הח’ וה נ’. הח’- כנגד ספירת החכמה, השכל, ההארה, החכמה שמסתתרת מאחורי המצאות הנגלית לנו בעיניים. הנ’- כנגד ספירת המלכות. המציאות הנגלית לנו בעיניים. או יותר נכון הדרך בה אנחנו תופסים את המציאות הנגלית לנו. כיצד זוכים לחן אמיתי? על ידי שמחברים את הח’ והנ’. על ידי שמחברים בין החכמה האלוקית הנסתרת למציאות הנגלית לנו. זה תפקיד האיש הישראלי, להסתכל בשכל של כל דבר ולקשר עצמו אל החכמה והשכל של כל דבר. לעתיד לבוא המציאות כולה תאיר את השכל הזה “תאיר ארץ מכבודך”. וכיום המציאות היא בהסתר. נראית על פני השטח כנפרדת, כמנותקת ממקורה האלוקי. ואנו אנשים עובדי ד’ מחפשים את החיבור. את הקשר של המציאות החומרית למקורה האלוקי.



רבי נתן בליקוטי (הלכות הלכות פיקדון הלכה ד’) ממשיל עבודה זו של חיבור החיצוניות לפנימיות לבניית בית. אדם שבונה בית חומרי בונה אותו כדי להיכנס בו מבחוץ לבפנים,וכדי לשמור שם את כל חפציו האישיים, ובית זה מצריך שמירה לבל יאבדו חפציו. כך ברוחניות, אדם צריך שיהיה לו בית פנימי מול החיצוניות. שיוכל להכניס לשם דברים מבחוץ לבפנים, ולקשר כל דבר חיצוני לפנימיות, ועל בית זה צריך לשמור מכל משמר, לבל יאחזו בו כוחות שליליים. לבל יגיעו כוחות שגורמים לחיבורים מקולקלים, או בשפה הקבלית, כוחות מהסטרא אחרא.

בהמשך רבי נתן מקשר את עניין החיבור בין ח’ לנ’ למצוות מזוזה. המזוזה שהיא בפתח הבית, שעל ידה יכולים להכניס דברים מבחוץ לבפנים, ועל ידה ניתן לקשר הכול אל החכמה האלוקית. ועל ידה נמשכים החיים. כי עיקר מצוות מזוזה עניינה הוא להרבות חיים “למען ירבו ימיכם”. ולכן הגמרא מחיבת גם נשים במזוזה, כי עניין החיים משותף הן לגברים והן לנשים. ובפנימיות מסביר רבי נתן שהחובה המשותפת לגברים ונשים באה ללמד אותנו עניין משמעותי נוסף בנוגע לחן ולחיים.



מה יוצר את החיים? בפשטות החיבור של הגוף והנפש. רק כאשר הנפש מחוברת לגוף יכולים להתקיים חיים. ובמשמעות של חיבור הח’ לנ’, הנפש היא הפנימיות והגוף הוא החיצוניות. וכאשר החיצוניות מחוברת לפנימיות יש חיים. גם ברמה החומרית, וגם ברמה הפנימית, אדם חי חיים מלאים כאשר הבחוץ שלו מחובר לבפנים.

ונחזור לשאלתנו, מדוע היה חשוב לגמרא להדגיש שגם נשים חייבות במזוזה? משום שהנשיות מול הגבריות מסמלת את הגוף מול הנפש. ועל מנת ליצור חיים חייבים לחבר את שניהם. ברמה הגשמית כמובן שחייבים איש ואישה על מנת ליצור חיים. וברמה הרוחנית,חייבים להמשיך חיים לתוך הגוף, לתוך האישה. ורבי נתן מצטט פסוק מקהלת “ראה חיים עם האישה”, שחייבים להמשיך חיים לתוך האישה, לתוך הגוף, ושם צריך את השמירה של המזוזה לבל יתפסו כוחות שליליים שיעשו ניתוק בין הגוף לנפש, ובמשל של בית- בין הבחוץ לפנים.


החיבור שבין הפנימיות לחיצוניות נעשה כל הזמן בחיים, ובמיוחד במעברים. היכן אנו מצווים במזוזה? בפתח הבית, במעבר בין הבפנים לבחוץ, בין מקום ישן למקום חדש. אלו המקומות בהם אנו צריכים שמירה. “לפתח חטאת רובץ”. מתי מופיע היצר? בפתח, במעברים, בהוצאה של הדברים מהכוח אל הפועל. כאשר אני מגיעה למציאות חדשה, אני נתקלת בהתמודדות של חיבורים חדשים. החיבורים הם חיפוש מחודש, אין מתכון סודי שיבצע אותם בשבילי. אך היכן הבחירה שלי? מאין יתחיל המסע שלי, באיזה ציר אני אפתח את הדלת, מה יניע אותי, יצר טוב או יצר רע? מאיזה מלכות אפעל, מלכות דקדושה או מלכות דסטרא אחרא? ולכן מופיעה המזוזה בפתח הדלת, לשמור עלי במעבר, להזכיר לי את אפשרות הבחירה שלי במציאות החדשה, לבחור לחפש מתוך יצר הטוב.



בהמשך התורה רבי נחמן מכנה את היצר הטוב כ” מסכן וחכם”, ולעומתו יצר הרע מכונה “מלך זקן וכסיל”. מה המשמעות “מסכן וחכם”? כדי למצוא חיבור נכון במצב חדש מה הדבר הראשון שצריך לעשות? להקשיב, להיפתח, להיות במקום שבו אני לא יודעת. זה המקום ה”מסכן”. לעומתו , המקום של הכסיל מתואר כזקן. זקן שכבר יודע ולא קשוב למציאות החדשה. זה המקום של הענווה הדרושה על מנת לחבר בין הח’ לנ’. זה המקום של המלכות דקדושה. מלכות שמחפשת ללמוד דבר חדש במציאות חדשה.



ובהקשר הנשי?

חיי האישה מלאים מעברים ושינויים. מתחיל מהמחזור החודשי- מעבר מבניית רירית הרחם, לביוץ, להחזקת הרירית ולשחרורה בווסת. וכמובן בהיריון, לידה, הנקה, גמילה מהנקה, גיל המעבר ועוד. כל מעבר כזה מצריך חיבור מחודש בן הבחוץ לפנים, בין הגוף לנפש, ביני לבן זוגי, לילדי, לפרנסתי ועוד. בכל צומת אני זקוקה שמירה , לתפילה, לבקשה שיתאשר לי החיבור המחודש מתוך יצר הטוב.

בימנו, ב”עידן החדש” המנטרה “להתחבר אל הגוף” כבר שחוקה. רבי נחמן מלמד אותנו בתורה א’ שחיבור זה הכרחי ל”חן”, הכרחי לשלמות של ההופעה האלוקית בעולם, אך זה לא דבר שמשיגים אותו, זהו תהליך מתמשך שמצריך בכל פעם התייחסות חדשה, חיבור מחודש, חיפוש חדש.

אני זוכרת את המבט הראשון שלי לאחר כל לידה על גופי. ההרגשה שאני צריכה לפגוש אותו מחדש, ללמוד אותו, לגלות איך הנשמה שלי שוכנת בתוכו כמו שהוא. איך כל טבילה במקווה מצריכה נוכחות חדשה. אני טובלת במים, ועם איזה תפילה אני יוצאת? כיצד אני בוחרת להגיע עכשיו לביתי?. בכל פעם אני שואלת כיצד ד’ יכול להיות נוכח בחיי במלואם? והעיקר זה לא התשובה, אלא החיפוש, חיפוש שנעשה מתוך הקשבה וענווה. חיפוש שלפני שעונה מקשיב למציאות החדשה. חיפוש שמבקש להסתכל השכל האלוקי שבכל דבר, חיפוש שרוצה לחוש איך הבחוץ שלי משקף את הפנים. איך הגוף והנפש אחד.זה חיפוש מתמיד של החיים. בכל התחלה חדשה יש צורך בחיפוש אחר חיבור חדש. אין חיבור מתאים למשנהו. להיות קשובה לחיבור הנכון בכל רגע. בענווה לשפע שהזמן מביא.



מה מוליד הרגע הזה? איזה שכל אלוקי יש לי לקבל כאן? והעיקר זה השאלה, רבי נחמן אומר לנו לחפש, להסתכל, רק כך תגיע תשובה. וכל פעם תשובה חדשה. אם אני בענווה לשמוע, בענווה לקבל את החכמה האלוקית שמופיעה כל פעם, אם המלכות שלי היא כקבצן מסכן שמבקש, מתבונן וכוסף,רק כך תגיע התשובה האמיתית.

רק כך יש חיבורים ברי קיימא, מלאי חן, שופעים חיים. זוהי תורה אמיתית, תורה של חיים שמלאים בחן, תורה שמחברת בן המלכות לחכמה, בין הארץ לשמים.




שתף

  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשתף בטוויטר (נפתח בחלון חדש)
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשתף ב LinkedIn (נפתח בחלון חדש)
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשלוח את זה לחבר בדואר אלקטרוני (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש)
נהנית? הגיבי לנו או שתפי
גוף נפש לידה ליקוטי מוהר"ן רבי נחמן מברסלב רחלי וינשטוק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

נותנים יד להפצת תורה במרכז אשירה-שמים
מסעות רוחניים לאומן

אולי יעניין אותך גם:

“הַרְפּוּ וּדְעוּ כִּי אָנֹכִי אֱלֹקים” – על הרפיה רוחנית בלידה | רחלי וינשטוק “שבעין קלין”- על המשמעות הרוחנית של קול וצעקה בלידה- רחלי וינשטוק עשרת ימי תשובה, התשובה הנסתרת של ימות החול | רחלי וינשטוק “יום הרת עולם” תקיעות השופר וצעקת היולדת | רחלי וינשטוק
נצפים ביותר
  • איך היא אוחזת | הר’ ימימה מזרחי ( לקושי בצפיה ראי תגובה 3)
    איך היא אוחזת | הר’ ימימה מזרחי ( לקושי בצפיה ראי תגובה 3)
  • מתכון לקציצות דגים ברוטב עגבניות | סנדרה בן דוד
    מתכון לקציצות דגים ברוטב עגבניות | סנדרה בן דוד
  • אולי הקיץ אנחנו נפגש | הר’ ימימה מזרחי
    אולי הקיץ אנחנו נפגש | הר’ ימימה מזרחי
  • הכתר, הקורונה, ושבעת הקבצנים | נורית אילון הירש
    הכתר, הקורונה, ושבעת הקבצנים | נורית אילון הירש
  • תרבות, אנשים !! | הר’ ימימה מזרחי
    תרבות, אנשים !! | הר’ ימימה מזרחי
אירועים ופרסומים
נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה וניגון |  הר’ ימימה מזרחי ויובל דיין על במה אחת | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה

נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה וניגון | הר’ ימימה מזרחי ויובל דיין על במה אחת | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה

גאולה מאומתת | שיעור ליום היארצייט של ה’שפת אמת’ ופרשת בא עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

גאולה מאומתת | שיעור ליום היארצייט של ה’שפת אמת’ ופרשת בא עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

שתהיה בריאות טובה | מברכות יחד את חודש שבט ולומדות מתורת הרב הירש עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

שתהיה בריאות טובה | מברכות יחד את חודש שבט ולומדות מתורת הרב הירש עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

היד החזקה | הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

היד החזקה | הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

אודות אשירה
אתר הצמיחה הרוחנית לנשים “אשירה” הינו אתר אינטרנט המכיל מידע כולל ומגוון לפיתוח וצמיחה מבחינה רוחנית עבור נשות ישראל.

לתנאי שימוש ופרטיות >>
יצירת קשר
מרכז שמים/ אשירה
רחוב יחיאלי 4 נוה צדק תל אביב
טלפון: 0722-146146
טלפון ארה"ב : 347-901-5172
חניה בשפע באזור כולו.
תגובות אחרונות
  • יונינה לוי על נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה וניגון | הר’ ימימה מזרחי ויובל דיין על במה אחת | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה
  • גיטי על הקבצן בעל החטוטרת – מושג הצדיק ביהדות | שבעת הקבצנים 8 | נורית אילון הירש
  • אלה שמעונוב אקילוב על מיכל כהן חי – כי האדם עץ השדה
  • אסנת תירצה אליחי על הקבצן בעל החטוטרת – הדרך לשמחה / שבעת הקבצנים 7 | נורית אילון הירש
  • יעל סנדלר על חזקה חזקה ומתחזקת | שעורה של הר’ ימימה מזרחי לפרשת ויחי
הירשמי לניוזלטר והישארי מעודכנת
שם פרטי
שם משפחה*
דוא'ל*
מקור של ליד
תנאי שימוש ופרטיות
ashira main1
כל הזכויות שמורות לעמותת "אשירה שמים"

לעזרה או לתשלום טלפוני השאירי הודעה....

גלילה לראש העמוד
loading בטל
הרשומה לא נשלחה - בדוק את כתובות המייל בבקשה!
הפעולה נכשלה, בקשה נסה שוב
מצטערים, הבלוג שלך אינו יכול לשתף רשומות בדואר אלקטרוני.